Good sugar versus bad sugar

Good sugar versus bad sugar

Het moge duidelijk zijn: van geraffineerde suiker worden we dik en ziek! Bad sugar, bad!

Maar wanneer we bananen, dadels of honing, ahorn- of agavesiroop in een recept verwerken zijn het toch goede suikers? No need to worry dus .

Reality check!

Suiker in de vorm van een suikerklontje, dan wel verpakt in een dadel, honing, agave of ahorn-siroop of vers fruit… Het wordt allemaal op dezelfde manier verwerkt door ons lichaam. No difference at all!

  • Het is natuurlijk zo dat natuurlijke suikers vaak in voedingsmiddelen zitten die voedzaam zijn en dus gunstig voor onze gezondheid.

Denk maar aan de vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten in vers fruit. Daarom leeft vaak de misvatting dat fruitsuiker gezonder is dan geraffineerde suiker, maar dat klopt dus niet.

Anderzijds zie ik dan weer regelmatig recepturen passeren die beweren ‘suikervrij’ te zijn maar een veelvoud aan dadels en bananen bevatten. Suikervrij, don’t think so.

  • Geraffineerde suiker vinden we vaak terug in sterk bewerkte voeding zoals koekjes en gebak. Die leveren naast verzadigd vet en suiker weinig tot geen voedzame nutriënten. Ze zijn meestal calorierijk wat betekent dat we bij regelmatige consumptie ervan sneller gewicht kunnen bijkomen.

Het is die gewichtstoename die kan leiden tot overgewicht. En het is overgewicht die op zijn beurt een risicofactor is voor het ontwikkelen van welvaartsziekten zoals diabetes en hart-en vaatziekten.

Enkel suiker aanwijzen als de schuldige is too easy!

Conclusie:

????Suiker = suiker????!

De afkomst ervan speelt geen rol voor de verwerking in ons lichaam. En het is ook helemaal niet ongezond als je er met mate mee omgaat. Hoe actiever je bent, hoe hoger je behoefte.

Sowieso is het belangrijk om een evenwichtige voeding na te streven waarbij je vooral de voorkeur geeft aan onbewerkte voeding.

Maak je dan af en toe graag een baksel of koek en je hebt geen dadels in huis, vrees niet ????!

Gewone tafelsuiker will do the job en zal geen impact hebben op je gezondheid.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *